Annonsmaterial

Vi vill i första hand ha en tryckbar PDF – gjord i rätt storlek.
Se på orderbekräftelsen vilken storlek som är bokad.

Alternativt gör vi annonsen. Tänk på att material hämtat på nätet oftast är det samma som lågupplöst material = blir inte bra i tryck. Se specifikation nedan vad vi behöver för att göra annonsen.

Tryckbar PDF innebär att:
• typsnitt är inbäddade
• logotyper / illustrationer är vektoriserade
• bilder är högupplösta = minst 300 dpi
• färg är i 4-färg (CMYK) eller svart-vit / gråskala

Om vi gör annonsen behöver vi:
• text skriven i word eller direkt i mejlet.
• ev. logotype / illustration = vektoriserad*
(Exempel på filformat: EPS, PDF, SVG, AI – tillverkad i t.ex. Illustrator)
• ev. bilder = högupplöst**
(Exempel på filformat: JPG – tillverkad i t.ex. PhotoShop)
• ev. typsnitt om något specifikt önska. Detta bör bifogas i så fall.
(Exempel på filformat: OFT eller TTF)

———————————————————-

*Högupplöst betyder att upplösningen är minst 300 dpi på t.ex. bilden när den är inmonterad i 100% i annonsen. Bilder (pixeluppbyggd) kan inte förstoras hur mycket som helst eftersom kvalitén försämras ju större den görs i annonsen om den inte är tillräckligt stor och högupplöst från början.

** Vektoriserad betyder att något är ritat med banor i t.ex. Illustrator och innebär att de är skalbara utan att kvalitén blir sämre.

———————————————————-

TIPS / RÅD:
Annons gjord i PhotoShop (JPG) är inget vi rekommenderar.

EPS är inte alltid det samma som vektoriserad, eftersom man även kan spara en pixelbild i detta format.

Logos / bilder / illustrationer från hemsidor/nätet innebär oftast lågupplöst material och blir inte bra i tryck.